Aarden (gronden)

We leven op de Aarde en toch is aarden niet vanzelfsprekend. Ons contact met de Aarde wordt steeds kleiner en we verwijderen ons steeds meer van onze menselijke natuur. Veel van onze emotionele problemen zijn te herleiden tot een slechte aarding.

Wat is Aarden?

Aarden is verankerd zijn: je bent aanwezig in het hier en nu en in de materie. Je bent in evenwicht. De Aarde draagt je en je voelt je gedragen. Je voelt je niet verloren en voelt je zelfzeker. Aarding ontstaat al in het prille begin van ons materieel bestaan: hoewel een baby niet in fysiek contact is met de Aarde, begint de aarding al in de moederbuik. De indrukken en de emoties van het kind bepalen hoe ver het kind in zijn lichaam aanwezig is. Na de geboorte wordt de aarding versterkt: je kan dit vergelijken met een dunne navelstreng dat dikker wordt na de geboorte. Een goede aarding betekent niet dat je nooit uit evenwicht geraakt: je wordt nog altijd kwaad, je wordt nog altijd euforisch en wordt verdrietig, maar je komt steeds terug bij jezelf. Een niet geaarde persoon verliest zichzelf bij extreme emoties (positief of negatief).

Aardingsoefeningen

Er zijn ontzettend veel aardingsoefeningen. Centraal bij een aardingsoefening staat contact met materie (het Aardse) en je essentie. Het doel van de oefening moet contact maken met jezelf en de Aarde zijn: tijdens de oefening besta je zonder meer (je bent). De oefening kan uren duren, maar oefeningen van een paar seconden kunnen even doeltreffend zijn. Het is onmogelijk om hier een overzicht te geven van alle goede aardingsoefeningen. Ik raad je dan ook aan om op Internet en in literatuur te zoeken oefeningen die resoneren. Er bestaan geen oefeningen die bij iedereen passen! Sommige oefeningen kunnen schadelijk zijn en hebben een averechts effect. Doe daarom geen oefeningen waar je je slecht bij voelt. Een ongemakkelijk gevoel is heel normaal als je aardingsoefeningen niet gewoon bent, maar een benauwd tot panisch gevoel tijdens een oefening zijn een signaal dat deze oefenig niet bij je past. Tijdens een goede oefening ervaar je geen euforie, maar tevredenheid.

Een eenvoudige oefening is ergens gemakkelijk gaan zitten of liggen en gewoon ademen en bewust zijn van je bestaan en de Aarde onder je. Ook je (blote) voeten tegen de Aarde duwen of dauwtrappen (of sneeuwtrappen), helpt je aarden (of stampen als je je voelt ontaarden). Yoga, reiki en andere Oosterse technieken helpen ook, maar gebruik deze met mate (zie vorige blogpost: http://www.renka.be/node/21). Mijn voorkeur gaat uit naar aardse handelingen uit je eigen leven: dit zijn de beste oefeningen omdat jij ze zelf kiest en met plezier doet. Ze werken daarom ook veel efficiënter dan oefeningen uit andere religies of culturen. Je kent de oefening en weet wat het voor jou doet: niemand moet het je aanleren. Deze handelingen kunnen iets eenvoudig zijn zoals tuinieren of wandelen, maar ook creëren (schilderen, tekenen, boetseren, ...): je aandacht zit in het hier en nu en bij het materiële. Ook huishoudelijke klussen of een kast herinrichten of andere activiteiten die een rechtstreekse invloed hebben op de materie helpen aarden. Het belangrijkste is dat je je aanwezig voelt in het hier en nu en in contact met het Aardse.

Tot slot

Tijdens onze helingsproces zijn we veel bezig met onszelf: we willen weten hoe we ons beter kunnen voelen en zoeken wanhopig naar antwoorden, meestal bij andere mensen. Dit even loslaten en je focussen op je bestaan (wie je bent) is een belangrijke stap in helen (heel worden) en een voorwaarde om te aarden. Zolang je jezelf als een probleem ziet en los van alles en iedereen, kan je niet aarden en bijgevolg niet helen. Zie de Eenheid in jezelf en in de Wereld en aanvaard dat het nu even moeilijk gaat, maar dat dit tijdelijk is: ook ons leven kent seizoenen. En hoe slecht je je ook voelt: weet dat je niet alleen bent en dat de Aarde je draagt.